A NAV online adatszolgáltatás július 1-jétől a Katás vállalkozókat ugyanúgy érinti, mint minden vállalkozást. Elérkezett az idő, hogy egyéni vállalkozóként is átállj az online számlázásra, ha eddig nem tetted meg, mert így nagyban megkönnyítheted az életed.
Hogyan és mikor kell kötelezően adatot szolgáltatni a NAV felé?
Július 1-jétől a cégek és adószámos magánszemélyek irányában történő számlázásra új rendszerben van lehetőség. Választhatod az online számlázást, és egy erre a célra kialakított programon keresztül ki tudod állítani a számláidat. Ezzel jelentősen leegyszerűsítheted az életed, hiszen ennek hiányában, kézi számlázás esetén a július 1-jétől kiállított számláidat legkésőbb 4 napon belül rögzítened kell a NAV oldalán, így megfelelve az online adatszolgáltatás követelményeinek.
Mivel online számlázó programodat össze kellett kötnöd a NAV-val, így a bejelentéshez kötött számlák esetén a program – jó esetben – automatikusan jelez, ha valami nem stimmel a számlán. Az egyik legnépszerűbb szoftver, a szamlazz.hu hatékony segítséget nyújt a kiállításban. Könnyen kezelhető, automatikusan „feldobja” a cégeket, amikor elkezdjük beírni a hivatalos nevet, és a dátumozást is segít beállítani. A számláról előnézetet tudunk készíteni, és a végszámláról értesítőt küldeni a partnereinknek, már az ingyenes verzió használatával is.
Mikor kötelező az online adatszolgáltatás? Hogyan használhatod a kézi számlatömböt?
A NAV-jogszabály szerint július 1-jétől
- kötelező adatot szolgáltatni egy másik, belföldön nyilvántartásba vett adóalany (adószámmal rendelkező személyek, vállalkozások, magánszemélyek) részére belföldön teljesített termékértékesítéséről, szolgáltatásnyújtásáról kibocsátott vagy kiállított számláról, és a számlával egy tekintet alá eső okiratról,
- céges partnerek esetében így alapvetően kötelező az online adatszolgáltatás,
- a számlázó programmal történő számlázás esetén az adatok a kiállítás után azonnal, interneten keresztül érkeznek be a NAV-hoz,
- a cégek és adószámos magánszemélyek felé történő kézi számlázás esetén az adatszolgáltatást 4 naptári napon belül kell teljesíteni, úgy, hogy a számla adatait webes felületen rögzíted. Ez a NAV online számlázó rendszerében való tételes, egyenkénti adatbevitelt jelenti. Az adatszolgáltatási határidő a számlakibocsátás utáni nap, ha a számla 500.000 Forint vagy azt meghaladó összegű áthárított adót tartalmaz.
- magánszemélyek felé továbbra is kiállíthatsz kézi számlát, az online adatszolgáltatás e téren csak 2021-től lesz kötelező. Ha azonban mégis átállsz az online számlázásra, az átláthatóbbá teszi a bevételeidet és a céged alakulását. Így gyorsabbá teheted az adminisztrációt, és egy helyen tarthatod nyilván a számláidat, azaz lényegében előtted van a bevételi nyilvántartásod minden dokumentuma.
Mik a számlakiállítás szempontjai?
- Átutalásos számlát a teljesítés után legfeljebb 8 naptári napon belül kell kiállítanod,
- A számlán fel kell tüntetned a vállalkozás vagy az adószámos magánszemély adószámát is,
- A fizetési határidőt az adott céggel való konkrét megállapodás szerint jelölheted meg,
- Készpénzes számla esetén – ahogyan eddig is – a teljesítés, a számla kelte és a fizetési határidő egybeesik, és az online rendszerben az aktuális napon tudod kiállítani a számlát,
- Profi számlázó program – pl. a szamlazz.hu – esetén email értesítést tudsz küldeni a partnerednek, csatolva a számlát, és akár postai kiküldést is választhatsz,
- Ha papír alapú számlát állítasz ki a rendszerből, ezt mindenképpen el kell juttatnod az ügyfeledhez, emailen vagy postai úton, neki pedig nyomtatott formában kell iktatnia a számlát.